Järjestelyt

Käytännön järjestelyt

Suurten kirkkohäiden valmistelut on syytä aloittaa hyvissä ajoin. Monet kihlaparit ovat liikkeellä jo vuotta tai kahtakin aikaisemmin. Naimisiin pääsee toki pienimuotoisestikin ja reilun viikon varoitusajalla.
Kirkkoherranvirastoon tai keskusrekisteriin otetaan yhteyttä avioliiton esteiden tutkimiseksi. Kirkkoherranviraston kautta varataan myös vihkipappi, ellei asiaa sovita suoraan tutun papin kanssa.

Paikan valinta

Erityisesti vihkikirkko kannattaa varata ajoissa, jos häät ovat lauantaipäivänä keväällä tai kesällä. Sama koskee hääjuhlapaikkaa.
Vihkikirkon varausjärjestelyistä saa tietoa kirkkoherranvirastosta. Pääsääntö on, että omat seurakuntalaiset ovat etusijalla vuoroja jaettaessa.
Vihkiminen toimitetaan kirkossa, kotona, puutarhassa tai muussa paikassa, mistä papin kanssa sovitaan. Läsnä tulee olla vähintään kaksi todistajaa.

Vihkitoimituksen valmistelu

Vihkipapin kanssa sovitaan toimituskeskustelusta ja mahdollisesta harjoittelusta vihkipaikassa. Papin kanssa tutustutaan, keskustellaan avioliiton merkityksestä ja käydään läpi vihkimiseen liittyviä asioita.
Musiikista sovitaan kanttorin kanssa. Musiikin valinnassa tulee ottaa huomioon toimituksen  jumalanpalvelusluonne. Suosituimpia häämarsseja ovat mm. E. Melartinin Prinsessa Ruususen häämarssi sekä T. Kuulan ja F. Mendelssohnin häämarssit.

Sukunimen valinta

Papille ilmoitetaan ennen vihkimistä sukunimen valinnasta. Puolisot voivat päättää ottaa yhteisen  sukunimen tai kumpikin voi säilyttää sen nimen, joka hänellä on avioliittoon mennessään.
Yhteiseksi sukunimeksi voidaan ottaa nimi, joka miehellä tai vaimolla oli naimattomana ollessaan. Se puoliso, jonka nimi muuttuu, voi käyttää yhteisen nimen edellä nimeä, joka hänellä oli naimattomana ollessaan tai avioliittoon mennessään.