Tapatietoa avioliiton solmimisesta

Kihlaus

Kihlaus on puolisoiden toisilleen antama lupaus avioliiton solmimisesta. Kihlaus on säilyttänyt suosionsa, vaikka sillä ei ole enää oikeudellista merkitystä. Tavallisesti kihlauksen merkkinä on kihlasormusten vaihtaminen. Sormus pujotetaan vasemman käden nimettömään. Kihlaus voidaan julkistaa lehdessä ja viettää kihlajaisia.

Kirkkoon kuulemaan

Avioliittoaie voidaan ilmoittaa julkisesti seurakunnan jumalanpalveluksessa sen jälkeen, kun kihlapari on hakenut avioesteiden tutkintaa. Seurakunta rukoilee avioliittoon aikovien puolesta. Kihlapari on erityisen tervetullut jumalanpalvelukseen tuona pyhänä.

Vihkitoimitus

Avioliittoon vihkimisen luonne kirkollisena toimituksena otetaan huomioon musiikin valinnassa.

Valokuvaus ja videointi järjestetään niin, ettei se häiritse vihkitoimitusta. Mahdollinen käsiohjelma voidaan jakaa ovella kirkkoon tulijoille.
Kirkossa morsiamen suku ja ystävät istuvat takaa katsoen vasemmalla puolella, sulhasen oikealla.

Hääväen tulisi asettua paikoilleen 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Seurakunta seisoo vihittävien tullessa kirkkoon sekä heidän poistuessa kirkosta.

Morsian voi saapua kirkkoon isän saattamana tai yhdessä sulhasen kanssa. Edellisessä tapauksessa isä on morsiamen vasemmalla puolella. Sulhanen (ja bestman) odottavat kirkon etuosassa alttarin ääressä oikealla. Isä luovuttaa morsiamen sulhaselle. Alttarille saavutaan sulhanen morsiamen oikealla puolella. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa vihkipari saapuu yhdessä sulhanen morsiamen oikealla puolella.

Vihkitoimituksen vaihtoehdoista suosiotaan on lisännyt niin kutsuttu sormusvala. Sulhanen saa sormuksen papilta ja pujottaa sen morsiamen vasempaan nimettömään. On mahdollista, että sormus pujotetaan myös sulhaselle. Hääsuudelman perinteinen paikka on avioparin siunaamisen jälkeen. Vihkitoimitus voi jatkua yhteisellä ehtoollisenvietolla. Erilaisista vaihtoehdoista morsiuspari sopii papin kanssa.

Poistuessaan kirkosta tuore aviopari voi pujahtaa kirkon eteisen sivuhuoneeseen sen ajaksi, että hääväki ehtii tulla ulos kirkon edustalle. Hääpari tulee ulos viimeisenä. Riisinheitto kirkon pihalla ja portaissa ei ole sallittua. Tapa aiheuttaa ongelmia linnuille ja epäsiisteyttä kirkon edustalle. Halutessanne voitte korvata riisin saippuakuplien puhaltamisella.