Siunaustilaisuus

Siunaus toimitetaan joko kirkossa tai hautausmaalla. Useimmiten hautaan siunaaminen pidetään omana tilaisuutenaan, mutta se voidaan liittää myös jumalanpalveluksen yhteyteen. Pappi sopii omaisten kanssa hautaan siunaamisen vaihtoehdoista.

Hautaan siunaaminen etenee pääpiirteittäin seuraavasti:

Alkumusiikki

1. Virsi
  2. Johdanto
  3. Psalmi
  4. Rukous
  5. Raamatunlukua
  6. Puhe
  7. Uskontunnustus
  8. Siunaaminen
  9. Rukous
  10. Isä meidän
  11. Herran siunaus
  12. Virsi

Päätösmusiikki

Siunaamisen yhteydessä pappi laskee hiekkaa arkun kannelle ja lausuu siunaamissanat. Uskontunnustuksen ja siunaamisen ajaksi seurakunta nousee seisomaan.

Kukkatervehdykset voidaan laskea joko ensimmäisen virren jälkeen, jolloin kukkien laskun jälkeen yleensä lauletaan myös virsi, tai siunauksen jälkeisen virren jälkeen. Toimituksessa voi olla myös erillisiä musiikkiesityksiä, niistä ja muista musiikkitoiveista sovitaan kanttorin kanssa.

Jos vainaja haudataan välittömästi siunauksen jälkeen arkkuhautaan, arkku kannetaan päätösmusiikin aikana kirkosta.