"Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä
        mutta minulta puuttuisi rakkaus,
        olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
        Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä.
        Rakkaus ei kadehdi, ei kersku,
        ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti,
        ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu,
        ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse
        vääryydestä
        vaan iloitsee totuuden voittaessa.
        Kaiken se kestää, kaikessa uskoo,
        kaikessa toivoo, kaiken se kärsii."

1. Kor. 13: 1, 4-7

Onnea ja Jumalan siunausta tulevaan avioliittoon.

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sekä oikeudellinen tapahtuma että pyhä toimitus, jossa pyydetään liitolle Jumalan siunausta. Avioliiton solmimisessa vihittävät sitoutuvat toisiinsa julkisesti ja liitto saa yhteiskunnallisen vahvistuksen.

Avioliitto voidaan solmia joko kirkollisesti tai siviilivihkimisellä. Avioliiton solmimisesta ja purkamisesta sekä puolisoiden oikeuksista ja velvollisuuksista säädetään avioliittolaissa. Tietoa avioliittolaista -esitettä saa kirkkoherranvirastosta ja muilta väestörekisterin pitäjiltä. Kihlaparit saavat sen siinä vaiheessa, kun he pyytävät avioliiton esteiden tutkintaa.

Alla tietoa häiden käytännön järjestelyistä:

Häämusiikki

Edellytykset

Järjestelyt

Vihkitoimitus

Tapatietoa

Muistilista

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Häät