Rippijuhlat

Rippijuhla eli konfirmaatio on koko perheen juhla, jossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen. Konfirmaatio tapahtuu tavallisesti seurakunnan omassa kirkossa messun yhteydeydessä. Konfirmaatiossa on kysymys kastetun vahvistamisesta uskon tiellä. Rippijuhlia edeltää aina ripari. Konfirmaatiossa seurakunta rukoilee nuoren puolesta ja kummit voivat osallistua nuoren siunaamiseen alttarin äärellä.

Ripari tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden pohtia elämän tärkeitä kysymyksiä: suhdetta itseen, toisiin ihmisiin ja Jumalaan. Rippikoulun käynti antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen, oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja oikeuden kummin tehtävään. Nuori voi 16 vuotta täytettyään äänestää seurakuntavaaleissa tai asettua itse ehdokkaaksi 18-vuotiaana. Kirkkoherranvaalissa saavat äänestää 18 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet.

Konfirmaatiomessun jälkeen on tapana järjestää rippijuhlat. Ne voidaan järjestää kotona tai muussa sopivassa paikassa. Juhliin kutsutaan yleensä mukaan perhe ja nuoren ystävät sekä kummit.

Rippikoulu Keminmaan seurakunnassa

Rippikouluun kutsutaan 15 vuotta täyttäviä nuoria. Siellä pohditaan yhdessä elämään ja uskoon liittyviä asioita. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Seurakuntamme järjestää aikuisrippikouluja vuosittain. Asiassa voit olla yhteydessä rippikouluvastaavaan pastori Miia Härköseen. Katso myös sivuiltamme kohdasta Aikuiset ja aikuisrippikoulu lisätietoja rippikoulun suorittamisesta.

Rippikoululeirejä järjestetään vuosittain kesällä. Jos leiririppikoulu ei tunnu sopivalta vaihtoehdolta, voi rippikoulun suorittaa myös päivärippikouluna. Päivärippikoulua järjestetään kesällä ja hiihtolomalla.

Kirkkoon kuulumattomuus ei ole este

Jos et kuulu kirkkoon, se ei ole este rippikoulun aloittamiselle. Jos olet kiinnostunut rippikoulusta, ota yhteys rippikouluvastaavaan pastori Miia Härköseen tai kirkkoherranvirastoon.